OLDTIMERS

Historický motocykl, nebo-li oldtimer, veterán atd. Proč se v dnešní "moderní" době uchylovat k pořízení si něčeho "starého"? Odpovědí je hned několik a každá je správná. Starý, tedy historický motocykl, to je nejen dobrá investice. Vlastníte něco, co Vám přináší potěšení, údiv nad technickou úrovní dob dávno minulých, ale i pocit, že máte něco výjimečného, zajímavého a krásného, jakkoliv i třeba již technicky překonaného. Kus poctivé minulosti. Kus něčeho, co má člověk rád. Je to o srdci, vášni a jízdě.

Uvádím zde několik motocyklů, které jsem měl možnost vlastnit, restaurovat a hýčkat k jejich předurčené dokonalosti. Těmito příklady můžete nahlédnout do tohoto světa.

Zároveň Vám nabízím osobní pomoc, pokud se rozhodnete takový motocykl vlastnit. Rád Vám poradím a pomohu s jeho výběrem, koupí, dopravou, restaurováním i případným provozem.


HONDA CB 750 FOURHONDA CB 750 FOUR, K2, rok výroby 1975
Obsah 4 válců: 736 cm3
Max. rychlost: 200 kmh

Tento motocykl jsem získal v roce 1992 v nepůvodním stavu. Motor běžel pouze na 3 válce v důsledku netěsnosti ventilů. Po opravě a přetěsnění hlavy válců byl motor v perfektním stavu a vykazoval všechny parametry uvedené výrobcem.

Tento stroj byl konstruován jako ryze cestovní stroj, který se poměrně dobře ovládal i v městském provozu, díky měkčímu podvozku/pérování. Nedostatečné však byly brzdy. I když jsem vlastnil i modernější stroje značky Honda, vždy, když jsem se chtěl svézt, vzal jsem si Foura. Jeho výjimečnost spočívala v tom, že ačkoliv to byl první motocykl této moderní koncepce (čtyřválec s vačkou v hlavě válců), byl naprosto spolehlivým strojem.


HONDA CBX 1000, rok výroby 1979
Obsah 6 válců: 1047 cm3
Max. rychlost: přes 220 kmh

Tento motocykl jsem získal v roce 1996 v celkem slušném stavu. Byl pouze upraven firmou E.S. První, co jsem demontoval byla veliká přední kapota, neoriginální plata stupaček a mnoho drobných dílů. Po získání originálních dílů jsem motocykl smontoval a podnikl první zkušební jízdu. Při vyšších rychlostech motocykl vykazoval nestabilitu, a velmi chatrné byly i brzdy. V podstatě motocykl byl přemotorován. Pokud jsem ho rozjel do vyšší rychlosti jak 160 kmh, nebylo vždy jisté, že ho dokážu spolehlivě zabrzdit. Následovaly další úpravy na podvozku, výměna zadních pružících jednotek, montáž tlumiče řízení a stabilizátor přední vidlice. Poté jsem nainstaloval Dynojet kit a zkusil jeho maximální rychlost, která dosáhla úctyhodných 240 kmh.


SUZUKI GSX 1100 S KATANA, rok výroby 1981
Obsah 4 válců: 1062 cm3
Max. rychlost: 220 kmh

Tento motocykl jsem získal v roce 1995, v originálním stavu a provedl jsem na něm pouze běžný servis. Po 100 km jsem zjistil, jak úžasný je to stroj, nejen z pohledu výkonu motoru a velkého kroutícího momentu v nižších otáčkách, ale i jeho jízdními vlastnostmi. Úchvatná byla stabilita stroje při vyšších rychlostech, která vyplývala z níže umístěného sedla a tím se přeneslo těžiště blíže k silnici. Stupačky byly umístěny výše a poměrně dozadu. Přesto bylo sezení velmi pohodlné, i když sportovní, se strojem se velmi snadno překonávaly větší vzdálenosti. I brzdy byly téměř dostačující.


BENELLI 750 SEI, rok výroby 1975
Obsah 6 válců: 747 cm3
Max. rychlost: 190 kmh

Tento motocykl jsem získal v roce 1999 v téměř originálním stavu. Postupem doby jsem motocykl částečně demotoval, vyměnil neoriginální součástky a provedl drobné opravy. V končené fázi jsem demontoval hlavu válců a zjistil jsem, že motor je ve výborné kondici. Poté následovala montáž a první zkušební jízda. Po pár kilometrech jsem jízdu značně přiostřil, abych zjistil, že motocykl ve všech režimech výborně funguje a vykazuje perfektní stabilitu i v maximálních rychlostech. Tyto vlastnosti má motocykl hlavně díky velmi dobrému podvozku a skvělým brzdám. Ačkoliv je to převážně cestovní stroj, jezdec si užije i ostřejší sportovní jízdu.